RECENZIE Killers of the Flower Moon 2023-Dramele Elenei

Bună, eu sunt Emandi, iar tu ești la Revizia de film! În acest episod vom vorbi despre cel mai recent film a lui Martin Scorsese, ”Killers of the Flower Moon”! Cu un buget de peste 200 de milioane de dolari, filmul este finanțat de Apple TV și produs de Scorsese și Leonardo DiCaprio, care este și protagonistul filmului. Filmările trebuiau sa înceapă în martie 2020, dar din cauza pandemiei s-au anulat și au reînceput in aprilie 2022, iar toată perioada de filmare a ținut aproximativ la 100 de zile.

Dar hai să intrăm în revizie, până nu mă fură Leo ca încă nu am făcut 25 de ani. 😉 Dacă vrei să mă auzi cum fac ca indienii, dă-i play mai jos, iar dacă ai urechile sensibile, scroll on, că ai textul!

Poveste

Povestea filmului are la bază cartea cu același nume a lui David Grann, iar scenariul a fost scris de regizor în colaborare cu Eric Roth. Eric care a scris scenariul pentru ”Forrest Gump” și ”Dune II”. Filmul scoate în lumină o conspirație sinistră din istoria Statelor Unite ale Americii.

Lucrarea lui Grann sapă în profunzime în cazul crimelor adevărate din centrul povestii, oferind în același timp un context istoric pentru națiunea Osage și pentru oamenii legii dintr-o agenție federală nou-nouță care au descins pe teritoriul lor. Atât cartea cât și filmul, se învârt în jurul lui Mollie Burkhart, o femeie Osage ale cărei 3 surori și mamă au murit în circumstanțe misterioase. Se pare că în total, tribul a numărat cel puțin 60 de victime în acea perioadă. Unul dintre membrii familiei lui Mollie, un colonist alb și deloc inteligent, interpretat de Leonardo DiCaprio alături de unchiul său influent jucat de Robert DeNiro, au orchestrat asasinarea familiei acesteia pentru a moșteni drepturi asupra petrolului.  Grann a descoperit ca de fapt în acest sistem de crime comise erau implicați o mulțime de oameni: de la angajați la pompe funebre, până la medici care administrează otrăvuri, oameni ai legii care le acopereau urmele și mulți alții care au rămas complici și au profitat de pe urma crimelor comise. Toate aceste lucruri sunt subliniate și în film și cumva creează un efect comic. Deși, vă zic eu că situația nu e deloc comică.

Nota mea pentru poveste este 10, deoarece nu te aștepți ca ceea ce se întâmplă de fapt la începutul filmului să ducă într o asemenea direcție.

Regie

La capitolului regie, nici nu am ce sa zic…mai ales ca vorbim despre marele Martin Scorsese, care a avut timp sa facă atâtea filme bune cum ar fi Taxi Driver, The Wolf of Wall Street, Irishman și multe alte filme luuuuungi. El este la a șaptea colaborare cu DiCaprio și la a 10 a cu DeNiro, deci se vede că lucrează doar cu oameni cu care a mai lucrat și cu care îi plac. Inițial, filmul era axat pe ancheta federală, DiCaprio jucând rolului lui White (polițistul bun care rezolvă ancheta). Însă, după ce regizorul a vizitat Osage Country și s-a întâlnit cu oamenii care l-au încurajat să regândească această abordare și-a schimbat direcția, plasând în centrul narațiunii relația dintre Mollie și Ernest. Se pare că scenariștii și echipa de producție au lucrat îndeaproape cu nativii din Osage pentru a fi siguri ca filmul descrie foarte bine cultura lor.

Nota mea este tot 10 și asta pentru modul detaliat de a spune această poveste, deși vă spun sincer, simțeam să văd și continuarea.

Actorie

Distribuția este una pe măsură. În primul rând îl avem pe DeNiro, care îl interpretează pe William Hale un crescător de vite cunoscut în tot ținutul pentru binele pe care îl face…un Gigi Becali de la noi, doar că fără stână și mult prea antipatic.

Urmează Leonardo DiCaprio care îl interpretează pe Ernest Burkhart, nepotului lui Hale, care se confruntă cu loialități conflictuale față de soția sa din tribul Osage și unchiul său infuent.  Pe scurt, să iubești două femei, să nu știi pe care o vrei. Pe lângă acești doi actori de calibru, filmul îl are în distribuție și pe Jesse Plemons în rolul agentului FBI, Tom White.  Acesta a lucrat cu Scorsese și pentru ”The Irishman”. De asemenea Lily Gladstone joacă rolului lui Mollie Burkhart, soția lui Ernest. Brendan Fraser, câștigător al premiului Oscar revine în forță și îl interpretează pe avocatul Hamilton, în timp ce John Lithgow, îl interpretează pe procurorul Leaward, care caută să-l condamne pe Hale. Cu o asemenea distribuție cum să nu iasă un film bun?

Ei bine, toate aceste personaje chiar au existat și fiecare actor aduce un plus filmului și acum haterii vor spune ca poate ne-am obișnuit cu ei, dar eu nu prea cred. Cred că s-a depus o muncă destul de minuțioasă pentru acest produs final.

De aceea nota mea este 10…în special pentru Leo sa vadă ca îl apreciez.

Imagine & Sunet

Filmările au avut loc la fața locului în Oklahoma cu nativi Osage atât în fața camerelor de filmat cât și în culise. O parte dintre ei au creat costumele, decorurilor și alte elemente cheie care l-au ajutat pe Scorsese să recreeze atmosfera anilor 1920.

DiCaprio, Gladstone și DeNiro au învățat până și limba osage. Rodrigo Prieto este cel care s-a ocupat de imaginea filmului. Nu este la prima colaborare cu Martin Scorsese ceea ce i-a făcut munca ceva mai ușoară.

Se pare ca Rodrigo se întrece să caute noi modalități de a contura cultura Osage până și pe partea de imagine. Faptul că Osageii au o relație puternică cu soarele, asta se observă și aici. Există multe secvențe în care Soarele apare și este folosit ca un personaj prezent la acțiune. De exemplu, atunci când se descurcă dacă ar trebui sa trimită pe cineva la Washington, imediat pe pământ se zărește un cerc de lumină care luminează fața personajelor. Același joc este folosit și în timpului rugăciunilor lui Mollie și la ceremoniile de înmormântare.

Cromatica folosită are un parcurs, la început culorile sunt deschise iar pe parcursul filmului încep să aibă un aspect cu saturație scăzută și contrast ridicat. Iar cele mai evidente scene sunt cele cu Ernest și Hale, acolo remarcăm o paletă de culori mai puțin saturată. Contribuția pe care a adus-o Robbie Robertson pe plan sonor este una destul de importantă pentru prezentarea culturii osage în Oklahoma anilor 1920.

Nota mea este un mare 10. Atât de bun încât nici nu știu ce să mai zic. Atât de bun că m-a lăsat fără cuvinte.

Și pentru că am ajuns la final, media este de 10 victime gata să ne urmărească.

Îți mulțumesc că ai citit până la final, dacă ți-a plăcut, poți să ne ajuți cu un like, share sau chiar un comentariu. Dacă ai vreo dramă serioasă pe care o vrei în revizie, scrie-mi!